Ny algoritm för företag

I början av året gick Facebook ut med att inlägg från företag kommer att prioriteras ner och inlägg från familj och vänner kommer att prioriteras upp. Vi tänkte kortfattat bena ut varför företag prioriteras ner och vad ska man göra för att rankas högre upp i flödet?

Facebooks grundidé från första början, var att främja personliga och meningsfulla relationer och därför vill facebook fokusera mer på detta framöver. Facebook ska inte bara finnas till för skojs skull, utan också för människors välbefinnande och för samhället. De menar på att alla videos, nyheter och inlägg från företag har ökat så mycket att relationen mellan användare har blivit lidande. Facebooks uppgift är att matcha användarna med det innehåll som de tycker är mest meningsfullt och engagerande. Deras algoritmer jobbar hårt med att minska sådant som upplevs som spam och är vilseledande.

Men varför finns algoritmer? De finns helt enkelt till för att förbättra användarupplevelsen, prioritera innehåll som du gillar så att du får upp den information i flödet som intresserar dig. Allt för att du ska få relevant innehåll som är anpassat till dina intressen, dina relationer samt pricka in rätt annonser.

Vad ska du då göra för att dina inlägg ska rankas högre upp? För att komma runt den nya algoritmen är det viktigt att skapa innehåll som berör, engagerar och är relevant. Man måste jobba aktivt med inlägg som har engagerande innehåll och även arbeta med sponsrade inlägg. Helt enkelt föra en dialog med sina följare, fråga frågor som de vill svara på, så kommer inläggen att hamna högre upp.

Tips för dig som företagare!

  • Skapa innehåll som berör, engagerar och är relevant
  • Posta dina filmer direkt på facebook och inte länka dom från andra sidor, då kommer de högre upp i flödet
  • Se över till vem du kommunicerar ut ditt budskap, din målgrupp. Vad är ditt syfte på facebook och vilket budskap vill du förmedla?
  • Fundera kring när, var och med vilket budskap du når din målgrupp på bästa sätt. Kanske de är mest aktiva på väg till jobbet, eller är det när barnen har gått och lagt sig?
  • Om du inte vill sitta på kvällen och jobba, använd då facebooks schemaläggningsverktyg.
  • Fokusera mer på kvalitet på dina inlägg än kvantitet. Bättre bra och få än många som inte är relevanta för dina följare.
  • Annonsering är fortfarande ett bra verktyg för att nå ut till din målgrupp. Tänk bara på att följa upp så att du kan justera efter hand för att få bäst resultat.

Detta kan få dina inlägg att prioriteras ner:

  • Skapa inlägg där man uppmanar personer att tagga sina vänner, eller uppmana att gilla inlägget eller gilla sidan.
  • Skapa inlägg där man uppmanar personer att lämna en kommentar, dela inlägget eller rösta.
  • Länka till en webbsida som inte har en bra användarupplevelse.

Om du vill ha hjälp med att se över din facebook för att få bäst resultat, får du gärna kontakta oss så kan vi prata lite mer.