Nyhetsbrev - suveränt verktyg för marknadsföring

Nyhetsbrev är något som rasslar in på din mail varje dag. Ibland ser man knappt sina riktiga mail bland vimlet av emojis och catchy headlines men som oftast finner man riktigt bra erbjudanden och läsvärda artiklar kring de företag som man är intresserad av. Nyhetsbrev är ett väldigt bra sätt att bygga upp sina kundrelationer och affärskontakter med, plus att det är ett riktigt bra marknadsföringsverktyg. Vad som spelar roll är hur du strukturerar upp ditt nyhetsbrev, innehållet och när på dygnet du skickar ut det. Nedan kommer vi att lista några tips om hur du skapar det där suveräna nyhetsbrevet som faktiskt funkar.

Varför är det bra med epost-marknadsföring?
E-post marknadsföring är ett effektivt och billigt sätt att nå dina kunder vart de än befinner sig. Andra fördelar är att det finns goda möjligheter att följa upp vad dina kunder intresserar sig för, vad de klickar på och vill veta mer om samt om de avregistrerar sig.

Vad ska man skriva om?
Inom digital marknadsföring är nyhetsbrevet fortfarande en bra kommunikationskanal. Man kan vara mer personlig, komma närmare sina kunder och bygga lojalitet. Du har möjlighet att bygga ett förtroende för dina produkter eller tjänster genom att berätta mer om vilka du/ni är.

Innehållet är avgörande och därför är det viktigt att tänka på syftet med att ditt nyhetsbrev och vad som skapar värde hos dina kunder. Nyhetsbrev får alltid fler läsare om man inte enbart fokuserar på sälj och låter sitt nyhetsbrev agera som en annons, utan istället skriver material utformade som artiklar med personligt och engagerande innehåll. Exempelvis kan nyheter på företaget vara intressanta, intervjuer eller riktigt bra kundcase.

Kontinuitet är viktigt men det alltid bättre att sträva efter kvalitet än kvantitet. Om du inte har något viktigt som du vill kommunicera ut till dina kunder så är det bättre att vänta med att skicka ut ditt nyhetsbrev.

Hur borde det se ut?
Som i allt grafisk material ska man vara konsekvent. Nyhetsbrevet ska kännas igen av din läsare och följa företagets grafiska profil. Materialet kan variera men upplägget och utseendet får gärna se ut likadant vecka efter vecka. Och glöm inte att lägga extra fokus på rubriker! De är väldigt viktiga för att behålla dina läsare hela vägen och för att skapa intresse av att läsa dina artiklar. Därför är rubrikerna något du ska lägga lite extra tid på.

När ska man skicka ut?
Den stora frågan för många är “när” man ska skicka ut sitt brev. Detta beror helt på målgrupp och produkt. Testa att skicka ditt nyhetsbrev vid olika tidpunkter och se vad som fungerar bäst för just dig, kanske är det på morgonen mellan klockan 8-10 på vardagar som du får flest läsare, eller kanske fredag runt lunch. Uppföljning är a och o för att kunna förbättra ditt nyhetsbrev och för att få maximal effekt. Se efter vad som engagerar dina kunder, vad de är vill veta mer om och vad som får dem att aktivt klicka sig vidare till ditt erbjudande eller hemsida.

Vi kan hjälpa dig!
Om du är nyfiken på att komma igång med nyhetsbrev hjälper vi dig gärna här på Zebraweb. Vi kan tillsammans gå igenom ett upplägg och vi kan utbilda dig i verktyget för att du ska kunna skicka egna nyhetsbrev. Du kan också lägga över ansvaret helt och hållet på oss och vi skickar planerade utskick ett antal gånger om året utifrån era önskemål. Hör av dig så kan vi prata mer.

12 sep 2018